فهرست مطالب

فلسفه تحلیلی - پیاپی 16 (پاییز و زمستان 1388)

نشریه فلسفه تحلیلی
پیاپی 16 (پاییز و زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • احمدرضا همتی مقدم* صفحات 7-35

    زمینه گرایی معرفتی دیدگاهی در معرف تشناسی است که بر مبنای آن محتوای معناشناختی اسنادهای معرفتی نسبت به زمینه اسناددهنده تغییر می کند. این دیدگاه در مقابل دیدگاه غالب درمعرفت شناسی یعنی ثابت گرایی قرار دارد. معرفت شناسان به طور سنتی معتقدند محتوای معناشناختی اسنادهای معرفتی در هر زمین های ثابت است. به تازگی گروهی از ثاب تگرایان دیدگاهیرا معرفی کرده اند که به ثابت گرایی حساس به زمینه ی فاعل معرفت معروف است. بر مبنای ایندیدگاه محتوای معناشناختی اسنادهای معرفتی در هر زمین های ثابت است، اما ارزش صدق اسنادهای معرفتی نسبت به زمینه ی فاعل معرفت تغییر می کند. اخیرا استفان شیفر از حامیاندیدگاه زمینه گرایی معرفتی انتقاداتی را بر ثاب تگرایی حساس به فاعل معرفت، وارد کرده است. دراین مقاله از دیدگاه ثابت گرایی حساس به زمینه ی فاعل معرفت در برابر انتقادهای شیفر دفاعمی کنم و استدلال م یکنم که انتقادهای او ردی بر این دیدگاه نیست.

    کلیدواژگان: زمینه گرایی معرفتی، ثابت گرایی، ثابت گرایی حساس به زمینه ی فاعل معرفت، اسنادهای معرفتی
  • ژیلا رستمی* صفحات 37-68

    بیش ترین مشکلات و ابهام های معناشناختی در بحث سخن گفتن از خدا مربوط به تحلیل معناییاوصاف انسانی، به هنگام اسناد این اوصاف به خداوند است. این اوصاف و محمولات هنگامی که درزبان عادی و زمین ه های متعارف به کار می روند، دارای معانی روشن و قابل فهمی هستند؛ ولی همین اوصاف و محمولات به هنگام انتساب به موجودی متعالی و غیرجسمانی و نامتناهی مشکل آفرینمی شوند. برای رفع این مشکلات دیدگاه ها و نظریات متفاوتی ارایه شده است که ما تنها به بررسی نظریه ی سلبی فلوطین و قاضی سعید ه مچنین تاثیر الاهیات سلبی فلوطین بر اصول و مبانی الاهیات سلبی قاضی سعید می پردازیم. این دسته از متفکران معتقدند از طریق زبان عادی و روزمرهدرباره ی خدا، اوصاف و افعال او سخن گفت. البته قابل ذکر است « شیوه ی سلبی » تنها م یتوان به افراط در زمین هی تعالی و تنزیه و تکیه بر روش سلبی بدون بهره گیری از رو شهای دیگر، امکان هرگونه سخن گفتن معنادار و حقیقی درباره ی خدا را ناممکن می سازد

    کلیدواژگان: الهیات سلبی، فلوطین، تعالی و تنزیه، قاضی سعید قمی، الوهیت
  • سید محمد حسینی*، مجید اکبری صفحات 69-92

    این مقاله با تمرکز بر موضوع تبیین به مناقشات متافیزیکی میان ریالیست ها و غیرریالیست هامی پردازد. پیتر ریلتن نشان م یدهد ریشه تمامی این مناقشات به بحث تبیین باز م یگردد. مباحثی ، مانند تفسیر IBEوحدت بخشی تیور یهای علمی، موفقیت علم، و تفسیر و تبیین رجحانتیوری های تقلیلی و غیرتقلیلی و تیوری های مشاهدتی در تصویر کردن جهان ما، همه پیرامون بحثتبیین شکل می گیرد. به نظر ریلتن، مناقشه متافیزیکی به تبیین مرتبط است زیرا وابستگی جدی باتصویر ما از واقعیت دارد و ریشه آن در اثبات ضرورت پدیدارها است؛ هم چنین، از آنجا که تصویر مااز واقعیت جهان داده هایی بی طرف و خنثی از تبیین نیستند نزاع میان این دو دسته محل بحثریلتن است. در نهایت این نزاع بی نتیجه پایان م ییابد ب یآنکه به یک نتیجه مطلوب برسد.

    کلیدواژگان: تبیین علمی، مناقشه متافیزیکی، استنتاج به قصد بهترین تبیین، وحدت بخشیتئوری های علمی، موفقیت علم
  • کیوان الستی* صفحات 93-113

    از دید بسیاری از زیس تشناسان، نظریه ی تکامل داروین نظریه ای است که در زیس تشناسی امروزمحوریت دارد و به واسطه ی نظریه ی تکامل بخشی از توضیح علمی در زیس تشناسی، نیازمند توضیح گذاشته م یشود، « تاریخی » و علوم « قانون نهاد » تاریخی است. بر مبنای تفاوتی که میان علوم نزدیک تر بدانیم. شاید « تاریخی » زیست شناسی را باید، به واسطه ی محوریت نظریه ی تکامل، به علوم این دیدگاه وجود داشته باشد که زیست شناسی می توانست سرنوشت بهتری، به عنوان یک علم دقیق، داشته باشد؛ سرنوشتی که این علم را به علمی همانند علم فیزیک نزدیک تر کند. علمی که بیشتر از آنکه به شواهد تاریخی مبتنی باشد بر اساس قوانین زیس تشناختی شکل گرفته باشد. هدفاز این مقاله رد چنین دیدگاهی است. در این مقاله با ارایه ی شواهد تاریخی تلاش م یکنم نشاندهم، که تاریخی بودن علم زیس تشناسی، به واسطه ی پذیرش نظریه ی تکامل داروین نیست

    کلیدواژگان: تکامل، زیست شناسی، توضیح تاریخی، چارلز داروین
  • قاسم فضلی* صفحات 115-136

    در نظر ویتگشتاین متقدم چون زبان ماهیتی گزارهای دارد و گزاره نیز ماهیتی تصویری، گزاره هایریاضی، اخلاقی، منطقی ، دینی، زیبایی شناختی و فلسفی بی معنایند. تنها زبان بامعنا، زبان واقعگوییاست. اما در نظر ویتگنشتاین متاخر زبان واقعگویی تنها یکی از زبانهای با معناست. زبان، پدیده ای ذاتا همگانی و اجتماعی است، نه خصوصی. گادامر نیز برآن است که زبان هرگز خصوصی نیست.زبان ملک شخصی آدمیان نیست. انسانها به زبان تعلق دارند، نه زبان به انسانها. در مقاله ی حاضرقرار است، با گزارش سخنان ویتگنشتاین و گادامر، قرابت نگاه آنها به زبان خصوصی روشن شود

    کلیدواژگان: زبان خصوصی، زبان همگانی، گفتگو، امتزاج افق ها
  • مجید داودی* صفحات 137-161

    بحث امکان تقلیل ویژگی ها، مفاهیم، توضیحات و رو شهای زیست شناسی به ویژگی ها و مفاهیم و...علوم بنیادین تر مانند فیزیک و شیمی خیلی زود به ادبیات فلسفه ی علم وارد شد و تا امروز ازموضوعات بحث انگیز به شمار می رود. ابتدا بسیار مختصر به بررسی این نکته می پردازم که از دیدفیلسوفان چه رویکردهایی به موضوع تقلیل ممکن شده است. سپس مفصل تر به این موضوع خواهمپرداخت که کدام یک از این رویکردها در حیطه ی زیست شناسی قابل اعما لاند و اصولا بحث تقلیل گرایی 3 در حوزه ی زیست شناسی به چه موضوعاتی درون این حوزه پیوند م یخورد. آن گاهنشان خواهم داد که یک نگاه منصفانه به سازوکار دانش زیست شناسی باعث می شود که بپذیریم هیچ یک از رویکردهای اصلی موجود به بحث تقلیل گرایی (در دفاع از تقلیل گرایی یا رد آن) با آنچه عملا در این حوزه روی م یدهد سازگاری ندارند، و برای به دست آوردن نتیج های قابل اعتنا بایددر مورد موضوع تقلیل دیدی متفاوت (و نزدیک تر به عمل دانشمندان زیست شناس) برگرفت.پیشنهاد نهایی من در این زمینه است که تقلیل را تا حد ممکن متناسب با مفاهیم و سازوکارهایدرونی خود دانش زیس تشناسی تعریف نمود و آن گاه در زمینه ی دانش زیست شناسی اعمال کرد.در این صورت، هر چند ادعاهای ما در مورد امکان تقلیل دانش زیس تشناسی به دانش هاییبنیادین تر متواضعانه تر و ضعیف تر خواهد بود، اما تصور ما در مورد امکان این تقلیل واقع گرایان هتر وتحقق پذیرتر خواهد شد.

    کلیدواژگان: تقلیل، کارکرد، عمل گرایی، فلسفه زیست شناسی، فلسفه علم
  • رضا اخلاقی* صفحات 163-184

    مفهوم مدل یکی از مفاهیم اساسی فلسف هی علم و معرفت شناسی معاصر است. فیزیک دانان یک مساله ی واقعی را حل نم یکنند، بلکه به جای آن مساله، مدلی را به وجود م یآورند تا به کمک آنمساله را حل کنند. واژه ی مد لسازی در فیزیک بسیار فراگیر شده است و آموزش مد لسازینمونه ای از کل یک برنام هی آموزشی بر پای هی مدل سازی است. با وجود این، فراگیران در کلا سهای درک روشنی ندارند و در نتیجه متوجه نقش این مفهوم در « مدل » سنتی درس فیزیک از مفهوم فیزیک نمی شوند. اصول بنیادی مکانیک نیوتونی را می توان دستگاهی از قاعده ها در نظر گرفت کهدسته ای از بازی های مدل سازی را تعریف م یکنند. هدف مشترک این باز یها توسعه ی مدل هایی ازپدیده های فیزیکی است. این نقط هی شروع، رهیافتی جدید به آموزش فیزیک است که در آن بهایده ی اصلی آموزش، .« نام بازی مدل سازی است » فراگیران از ابتدا یاد داده م یشود که در علومدستگاهی از اصول صریح مدل سازی و روش هاست تا شاگردان با مجموعه ای بنیادی از مدل هایفیزیکی آشنا شوند. آنها با تمرین فراوان در جهت مد لسازی و اعتبار بخشی به مدل م یتوانندپدیده های فیزیکی را توجیه، پیش بینی و توصیف کنند. این مقاله مبنای منطقی، فیزیکی،معرفت شناسی، تاریخی و آموزشی این رهیافت را تعیین می کند.

    کلیدواژگان: مدل، مدل سازی، یادگیری، فیزیک و مکانیک
|
  • Pages 7-35

    Epistemic contextualism is a view in epistemology that the semanticcontents of knowledge-attributing sentences vary relative to thecontexts of knowledge attributers. Traditionally, epistemologists regardthe semantic content of knowledge sentences as invariable acrosscontexts. This traditional prevailing view is famous to “invariantism.”According to Subjective sensitive invariantism (SSI), the truthconditions of knowledge attributers are constant in different contexts,but truth values of them vary relative to the contexts of knowledgeattributers. Recently, Stephen Shaffer, a proponent of epistemiccontextualism, has criticized SSI. In this article, after defending of SSIin contrast of Shaffer’s arguments, I argue his arguments are unsound.

    Keywords: epistemic contextualism, subjective sensitive invariantism, knowledge attributers
  • Pages 37-68

    The greatest problem and most semantic vagueness on talking of Godrefer to semantic analysis of human traits and their attribution to god.When these attributes apply in usual linguistic use and normalcircumstances they have clear and intelligible sense; though suchattributes and predicates use for a transcendent, non corporeal, andinfinite being is problematic. A few theories exposed to solve (orovercome) this puzzle. Here, I only illustrate Plotinus and Gazi-Saeed’stheory and demonstrate how Gazi-Saeed’s theology is influenced byPlotinusian one. Both believed that, considering ordinary language use,we can only talk about god in negative way. It seems, however,insisting on speaking of god negatively without using other methods,restrains us from talking about god genuinely.

    Keywords: Negative Theology, Plotinus, Transcendence, Gazi-Saeed, deity
  • Pages 69-92

    Metaphysical debate between realists and anti-realists is here at issue.P. Railton claimed that these debates reduced to explanation. All topicssuch as IBE, unification of scientific theories, science progress, conceptof observation, experimentation and primacy reductionism deal withand depend on explanation.Railton suggests that metaphysical debates on the alleged topicsreduced to explanation because it depends on our account (andunderstanding) of the world and its necessary persistent of phenomena.Since, our perception of facts of worlds come to date which are notneutral and value free, the conflict couldn’t remove. In Railton’s view,very conflict and challenge go head to controversies without anyplausible outcome.

    Keywords: scientific, Explanation, metaphysical controversies, inference to the best explanation (IBE), unification, scientific theories, achievement of science
  • Pages 93-113

    Many biologists believe that evolution is grant theory in modernbiology. Believing on the centrality of evolutionary theory to the rest ofbiology is a special case of a more general idea: nothing in biology canbe understood completely without attending to its history. According tothis idea, we should regard biology as a historical science rather than anomothetic one. But it may be supposed that as physics have beenchanged from a historical to nomothetic science, biology should also bechanged to a more “accurate” science; that is, a nomothetic science. Inthis essay, I try to reject this idea by presenting some historicalevidences to show that it is not because of evolutionary theory thatbiology is historical.

    Keywords: Evolution, Biology, historical explanation, Darwin
  • Pages 115-136

    In early Wittgenstein view, philosophic, aesthetic, ethical, religious,logical statements are nonsense because language is propositional andits statements are pictorial. Meaningful statements (language) is, only,factual statement (speech based on facts), in late Wittgenstein, incontrast factual statements (speech based on facts) are only a kind ofmeaningful statements (a dialect). Language is, essentially, a social anduniversal phenomenon not private one. Gadamer, also, argues that was(or is) never private. It doesn’t belong to individuals, but vice versa, theindividuals belong to it. Here it is intended to demonstrate similaritybetween two philosophers in detial.

    Keywords: private language, (public universal) language, dialogue, horizon-fussion
  • Pages 137-161

    The reduction of properties, method, and other concepts of biology tochemistry and/or physics appears in early literature of philosophy ofscience and to now is one of most debates in it. First, here, thereductionist approaches are, briefly, introduced; then it is illustratedthat which one is more applicable in biology; and is relevant to whichtopics.

    Keywords: reduction, Function, operationalism, philosophy of biology, philosophy of science
  • Pages 163-184

    Model concept is one of the fundamental concepts in philosophy ofscience and epistemology. The physicists do not solve a real problem,but instead they create a model to solve the problem with it. The wordmodeling is so comprehensive and to teach modeling is an example of awhole educational plan. Nevertheless, the students in traditional classesof physics course do not have a clear understanding of the wordmodeling, consequently, do not notice the role of this concept inphysics. The fundamental principles of Newtonian mechanics can beconsidered as a system of regulations which defines the mixture ofmodeling games. The common goal of these games is to developmodels of physical phenomena. This is a preliminary point for a newapproach to physic education in which the students are taught from thebeginning that the name of game is modeling in science. The main ideaof systematic education is of explicit principles of modeling and themethods to make student familiar with a fundamental set of physicalmodels, and exercise of modeling, authentication of model withexperiment, and preparing model for justification of prediction anddescription of physical phenomena. This paper defines the physical,epistemological, historical and educational basis rationale of thisapproach.

    Keywords: Model, Modeling, learning, mechanic